Sluta röka = gå upp i vikt..

Så här står det i ett häfte vi har fått hem

" Rökare har högre ämnesomsättning, högre blodsockernivå och mer stress-hormoner i kroppen än icke rökare.
Så när du slutar röka sjunker blodsockret och blodtrycket. Som rökare gör du av med energi som du inte lägger märke till, energiförbrukningen ökar på ett onaturligt sätt. Du förbränner därför ca 10 % mer energi än om du inte röker.

När du slutar röka regleras energiförbrukningen och därmed ämnesomsättningen till det "normala" och minskar med cirka 150 - 200 kalorier om dagen.

FÖR ATT UNDVIKA att gå upp i vikt är det viktigt att antingen inta färre kalorier eller röra sig mer för att öka energiförbrukningen. Månaderna efter rökstoppet kan du gå upp tre till fem kilo. "

MEN HALLÅ, nu känns de som om vad jag än gör så kommer jag gå upp i vikt..
ÄTA MINDRE, MOTIONERA MER?? HALLÅ..??????
SÅÅÅÅ mkt mat äter jag inte NU HELLER, ska jag då MINSKA ÄNNU MER?? va är de här?
Eller TRÄNA MER, jag kör fan TRE HÅRDA JÄVLA HÅRDA SOM FAN PASS I VECKAN...
SKA DE BEHÖVAS???

ASSÅ SUG KUK RENT UT SAGT.. JAG HATAR DE HÄR!!!
Jag orkar inte mer!! jag tycker jag kämpar o sliter med vikten, o allt slit för ingenting.. för de har inte hänt nåt på ett tag nu, inte heller innan rökstoppet, vad gör jag för fel?? hur mkt ska ja minska maten? ska jag behöva köra sju pass i veckan o köra slut på mig, ska jag SVÄLTA ihjäl mig för att de ska hända nåt??? Alltt jävla cp slit helt i onödan!! FAKTISKT!!

Andra bara äter o äter utan o gå upp i vikt, eller äter vanlig mat o bara är, men ja ska tänka så mkt heeela tiden vad jag äter, hur mkt jag rör på mig.. ORKA!!!
Förut när hanna bodde här åt vi vanlig husmanskost, mkt snabba rätter, rörde inte på oss så värst jätte mkt, inte medvetet iaf, OCH VI KUNDE äta flera dagar i veckan, gick vi upp i vikt?? svaret e NEJ, vi kanske gick upp lite grann på längre tid, meni nte mkt, o nu kan ja inte ens äta godis 2 dagar i rad tex utan att allt e förstört!!

De kanske låter överdrivet, men tyck de då, de är så här jag känner! behövda bara få skriva de..

Kommentarer
Postat av: Ellie

Nej gumman! du ska inte äta mindre. De förutsätter att du inte har en så jättesund kosthållning idag och att du inte försöker tappa i vikt. Hade du inte haft tanken på att gå ner i vikt alls och ha sammamatvanor som innan då hade du garanterat gått upp dessa kilon. Nu går du på en ganska sträng diet+ att du tränar så du ska inte behöva gå upp i vikt så länge du inte faller för mycket för frestelser så att säga....lycka till !! kram

2009-02-28 @ 23:01:38
URL: http://ellielilja.blogg.se/
Postat av: Carro

Tack för dina ord Elli, du vet att betyder jätte mkt och jag blir jätte glad o tar åt mig! kram

2009-03-01 @ 09:22:29
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0